گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
جلد اول
فهرست 5







مشخصات کتاب 10
جلد اول 10
[مقدمه کتاب] 10
باب اوّل در اقرار بوجود حقتعالی و صفات کمالیه اوست و در آن چند فصل است 11
فصل اوّل در اقرار بوجود صانع عالم است 11
فصل دوم آنکه حقتعالی قدیم و ازلی و ابدیست 12
فصل سیم آنکه حقتعالی قادر مختار است 12
فصل چهارم آنکه خداوند عالم عالمست بهر معلومی 13
فصل پنجم آنکه حقتعالی سمیع و بصیر است 13
فصل ششم آنکه حقتعالی حی است 14
فصل هفتم آنکه حقتعالی مرید است 14
فصل هشتم آنکه حقتعالی متکلمست 14
فصل نهم باید دانست که حقتعالی صادقست 14
فصل دهم آنکه صفات کمالیه الهی عین ذات مقدس او است 15
باب دویم در بیان صفاتیست که از حقتعالی نفی باید کرد و در آن چند مبحث است 15
مبحث اول آنست که او یگانه است 15
مبحث دویم آنکه حقتعالی مرکب نیست 16
مبحث سیم آنکه صانع عالم مثل ندارد 16
مبحث چهارم آنست که صانع عالم دیدنی نیست 16
مبحث پنجم آنست که جناب مقدس الهی محل حوادث نیست 17
مبحث ششم آنکه جناب مقدس الهی را نامهاي بسیار هست 18
صفحه 5 از 214
مبحث هفتم آنکه حقتعالی با چیزي متحد نمیشود 18
مبحث هشتم آنکه حقتعالی در قدیم بودن شریک ندارد 18
باب سیم در بیان صفاتیست که متعلق است بافعال حقتعالی و در آن چند مبحث است 18
مبحث اول آنکه مذهب امامیه آنست که حسن و قبح افعال عقلیست 18
مبحث دویم آنکه صانع عالم فعل قبیح نمیکند 19
مبحث سیم آنکه حقتعالی بندگان را بر افعالی که اختیاري ایشان نیست تکلیف نمیکند بآن 19
باب چهارم در مباحث نبوتست و در آن چند مبحث است 20
[مقصد] اول آنکه امامیه را اعتقاد آنست که بعثت پیغمبران بر حقتعالی واجبست عقلا 20
مقصد دویم بدان که طریق دانستن حقیقت پیغمبران معجزاتست 21
مقصد سیم باید که پیغمبر افضل از جمیع امت خود باشد و اعلم از همه باشد 21
مقصد چهارم آنکه علماي امامیه اتفاق کردهاند بر آنکه انبیاء و ائمه علیهم السلام افضلند از جمیع ملائکه 22
مقصد پنجم در بیان حقیقت پیغمبري محمد بن عبد اللّه بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف است 22
باب پنجم در امامت است 30
اشاره 30
مقصد اول در وجوب نصب امام است 30
اشاره 30
وجه اول آنکه هر دلیلی که دلالت بر وجوب فرستادن پیغمبران میکند بر نصب امام نیز میکند 30
وجه دویم آنکه نصب امام لطف است و لطف بر خدا واجبست عقلا 31
وجه سیم [نصب حافظان شریعت] 31
وجه چهارم [عادت تعیین خلیفه در جمیع انبیاء] 31
وجه پنجم مرتبه امامت چنانکه دانستی نظیر منصب جلیل نبوتست 32
اشاره 32
(اول) آیه وافی هدایه الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی 32
دلیل دویم در آیه کریمه وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلی رَجُلٍ مِنَ الْقَرْیَتَیْنِ عَظِیمٍ أَ هُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ صفحه 6 از 214
دلیل سیم حقتعالی میفرماید که وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ سُبْحانَ اللَّهِ وَ تَعالی عَمَّا یُشْرِکُون 33
دلیل چهارم آیات بسیار است که دلالت میکند بر آنکه خدا همه چیز را در قرآن مجید بیان فرموده است 33
دلیل پنجم فرموده است که أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم 33
مقصد دویم در بیان شرایط امامت است بنابر قول متکلمین 33
مقصد سیم در بیان صفات و خصایص امام است 35
مقصد چهارم در طریق شناختن امام است و او را بچند وجه میتوان شناخت: 38
وجه اول [نص حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله] 38
وجه دویم افضل بودن امام است از جمیع امت 38
وجه سیم معجزه که مقارن دعوي امامت باشد 38
مقصد پنجم در بیان بعضی از آیاتست که دلالت بر امامت و فضیلت امیر المؤمنین علیه السّلام میکند 40
(اول) آیه وافی هدایه إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُون 40
(دویم) آیه کریمه یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِین 41
(سیم) [تفسیر آیات صدق و صدیق بآن حضرت علیه السلام] 45
(چهارم) حق تعالی میفرماید أَ فَمَنْ کانَ عَلی بَیِّنَۀٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْه 46
(پنجم) آیه إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد 46
(ششم) وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد 47
(هفتم) آیه کریمه تطهیر است 48
(هشتم) آیه مباهله است 50
(نهم) وَ تَعِیَها أُذُنٌ واعِیَۀ 54
(دهم) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُ  دا 55
(یازدهم) لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ 58
(دوازدهم) فان تظاهرا علیه فان اللّه هو مولیه و جبریی و صالح المؤمنین 59
(سیزدهم) أَ جَعَلْتُمْ سِقایَۀَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ (دلیل چهاردهم) إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّۀ 62
صفحه 7 از 214
(پانزدهم) قُلْ کَفی بِاللَّهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب 63
(شانزدهم) آیه نجوي است 64
(هفدهم) آیه وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا 64
(هیجدهم) قُلْ هذِهِ سَبِیلِی أَدْعُوا إِلَی اللَّهِ عَلی بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِی 65
(نوزدهم) وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُون 65
(بیستم) قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَۀً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْنا 66
(بیست و یکم) الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبی لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآب 67
مقصد ششم در بیان احادیث متواتره است 68
اشاره 68
فصل اول در حدیث غدیر خم است 68
فصل دویم در حدیث منزلت است 80
فصل سیم در بیان اختصاص آن حضرت است بمحبت خدا و رسول 83
فصل چهارم در بیان اختصاص حضرت امیر علیه السّلام بحضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم در اخوت و هم راز بودن و سایر امور و در آن چند مطلب مطلب اول اخوت است 90
مطلب دویم آنکه آن حضرت صاحب اسرار خدا و رسول او بود 90
مطلب سیم [به امر رسول خدا همه درها بسوي مسجد مسدود شد مگر در خانه علی علیه السلام] 91
مطلب چهارم [شکستن بتهاي کعبه بر دوش رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم] 91
فصل پنجم [در بیان الحق مع علی و علی مع الحق] 93
فصل ششم در بیان افضلیت آن حضرت است بر سایر صحابه 95
فصل هفتم [نصوص صریح در امامت ایشان و تجاهل مخالفان] 99
فصل هشتم در بیان مطاعن آن جماعتی که غصب حق آن حضرت کردند 104
اشاره 104
(مطلب اول) در مطاعن أبو بکر است 104
مطلب دویم در بیان قلیلی از بدع و قبایح اعمال و شنایع افعال عمر است 143
صفحه 8 از 214
مطلب سیم در بیان قلیلی از مطاعن عثمانست 166
مقصد هفتم در بیان امامت سایر ائمه است صلوات اللّه علیهم 178
اشاره 178
طریق اول طریق نص است 179
[طریق] دویم افضلیت است 181
(طریق سیم) عصمت است 183
(طریق چهارم) معجزه است 184
(طریق پنجم) اجماعست 184
مقصد هشتم در بیان اثبات وجود امام دوازدهم و غیبت آن حضرت است-